Wat is indexbeleggen?

De vereniging definieert indexbeleggen als volgt:

"Indexbeleggen is een beleggingsmethodiek met als doelstelling een vergelijkbaar rendement te realiseren in een bepaalde beleggingscategorie (zoals bijvoorbeeld Europese bedrijfsobligaties of aandelen wereldwijd). De rendements-risico karakteristieken komen overeen met een van te voren bepaalde index. Deze index bestaat uit relevante beleggingsobjecten die tesamen de beste representatie zijn van de betreffende beleggingscategorie".

Dat betekent dat een belegger van te voren weet dat het rendement en risico van zijn beleggingsportefeuille overeen zal komen met de van te voren verzameling van indices.

De beleggingsobjecten die worden gebruikt zijn indexfondsen en indextrackers (ook wel ETF's genoemd). Het doel van deze fondsen is het zo nauwkeurig mogelijk volgen van een onderliggende beursindex.

Indexbeleggen heeft dan ook de volgende belangrijke karakteristieken:

• Het rendement is ongeveer gelijk aan het rendement van een van te voren bepaalde index of samenstelling van meerdere indices;
  • Het risico is ongeveer gelijk aan het risico van een van te voren bepaalde index of samenstelling van meerdere indices.

Indexbeleggers hanteren de volgende belangrijke uitgangspunten:

1. Indexbeleggers minimaliseren al hun kosten, omdat zij weten dat dit uiteindelijk een hoger eindkapitaal oplevert;
  2. Indexbeleggers zorgen voor een zeer brede spreiding, omdat zij weten dat het niet mogelijk is om vooraf te bepalen welke beleggingscategorie, regio, beleggingsstijl ed, het beste zal gaan presteren;
  3. Indexbeleggers beoordelen hun beleggingsportefeuille op de langere termijn, omdat zij weten dat koersen op korte termijn zeer beweeglijk zijn maar dat op de langere termijn financiële markten beleggers belonen met een adequaat rendement.